Recipe: Tasty Ayam Perap Daun Kari

Ayam Perap Daun Kari. Campurkan semua bahan di atas bersama ngan ayam kecuali daun kari dan minyak. Pastikan minyak berlebihan supaya ayam tenggelam ketika digoreng. Masukkan ayam satu per satu dan goreng hingga masak.

Ayam Perap Daun Kari Ayam perlu digoreng dulu bersama salutan tepung kemudian dimasukkan ke dalam kuah buttermilk. Ayam perlu digoreng dulu bersama salutan tepung kemudian dimasukkan ke dalam kuah buttermilk.. Kisar semua bahan yang perlu dikisar. You can have Ayam Perap Daun Kari using 11 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Ayam Perap Daun Kari

  1. You need 8 potong of ayam, saya guna drum stick dan wing.
  2. It's 1 of sudu kecil kunyit digaul dengan ayam.
  3. It's 1 of sudu kecil lada hitam.
  4. You need 1 of sudu kecil garam.
  5. Prepare of segengam daun kari dikisar.
  6. You need 1 of inci halia.
  7. It's 5 of biji bawang merah.
  8. You need 2 of biji bawang putih.
  9. Prepare 2 sudu makan of minyak.
  10. Prepare of bahan bertanda dikisar bersama 2 sudu makan minyak.
  11. It's of optional: Knoor Demi Glaze Brown Sauce Mix dijadikan gravy cecah.

Panaskan minyak yang banyak dengan api besar. Ayam yang telah siap digaul dengan semua bahan dan daun kari, kemudian goreng ayam hingga kekuningan atau garing. Ayam setengah ekor perap bersama garam dan kunyit. Tumis sehingga bawang menjadi coklat keperangan dan kemudian masukkan rempah dan cili yang telah dicampur air tadi.

Ayam Perap Daun Kari step by step

  1. Ayam dibersih dan ditos. Kemudian gaul ayam bersama lada hitam, garam dan kunyit. Kisar daun kari bersama bawang merah, bawang putih, halia dan minyak. Ambil setengah adunan untuk digaul bersama ayam dan selebihnya untuk ditumis kemudian..
  2. Goreng ayam secara stir fry dengan minyak yang sedikit sahaja. Balik- balikkan ayam hingga ayam setengah masak..
  3. Setelah ayam setengah masak angkat dari kuali. Tumiskan baki bahan kisar tadi sehingga naik bau dan pecah minyak. Masukkan semula ayam ke dalam kuali dan tumis ayam hingga kuah kering. Boleh dimakan bersama kentang goreng bersama sos Knoor Demi Glaze Brown Sauce Mix. Atau boleh juga bersama nasi panas. Selamat mencuba..

Cara Goreng Ayam: Selepas perap ayam, panaskan minyak dalam kuali. Goreng ayam serta masukkan juga daun kari. Guna kuali yang sama, goreng bahan hampas serai. Masukkan sedikit demi sedikit beserta daun kari juga. Hahaha sebab saya tak suka nama itu, jadi saya namakan resepi ini sebagai ayam kicap daun kari sahaja.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow