How to Cook Perfect Ayam Bali 😋

Ayam Bali 😋. Bahan pun mudah sahaja dan masa penyediaan pun tidak terlalu lama. Kelainan masakan ni terletak kepada bahan utama iaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan semasa menumis. Sabung Ayam Bangkok sampai Mati adalah ayam imbangan seleksi yang memiliki kekuatan dan kemampuan jadi bekal memperoleh kemenangan Ayam bangkok yang jadikan petarung yg meyakinkan guna menang mempunyai ciri fisik jadi ayam petarung yg sah kawakan dan kuat.

Ayam Bali 😋 Resepi ini sangat sesuai untuk anda yang bosan dengan menu ayam yang itu-itu sahaja. Selain biasa dihidangkan pada acara-acara kenduri, ayam masak bali boleh dimakan bersama keluarga dihidangkan bersama nasi putih ataupun lemang. A great Indonesian recipe that has turned into a family favorite. You can cook Ayam Bali 😋 using 19 ingredients and 5 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Ayam Bali 😋

  1. It's of Bahan Perap Ayam.
  2. Prepare 6 of ketul Ayam.
  3. It's 1 of sdb Serbuk Kunyit.
  4. Prepare 1 of sdt Serbuk Kari Daging.
  5. You need 1 1/2 of sdt Garam.
  6. Prepare of Bahan Kisar.
  7. You need 2 of biji Bawang Besar.
  8. It's 5 ulas of Bawang Putih.
  9. It's 1 1/2 of inci Halia.
  10. It's 1/2-1 of sdt Serbuk Belacan (boleh guna belacan ketul).
  11. Prepare of Bahan Tumis.
  12. You need 3 batang of Serai (diketuk).
  13. It's 3 of tangkai Daun Kari (buang tangkai ambil daun).
  14. Prepare 3 of sdb Cili Kisar.
  15. You need 3 of sdb Kicap Manis ABC (boleh guna brand lain).
  16. Prepare 1 cawan of Air.
  17. Prepare 1 1/2 of sdb Gula.
  18. It's 1-1 1/2 of sdt Garam.
  19. It's of Minyak (anggaran).

You can make it as spicy or mild as you like. You must go to your nearest asian store for some of the ingredients (be sure to find the dutch/indonesian section), but it is worth it. Lihat juga resep Ayam plus tahu Bumbu Bali enak lainnya. Di Bali sabung ayam menjadi aktivitas hiburan dikenal dgn istilah tajen bali yang awal awal kata taji yg berarti pisau kecil.

Ayam Bali 😋 step by step

  1. Sediakan bahan² untuk masak ayam bali. Perap ayam dulu dengan serbuk kunyit, serbuk kari dan garam. Kemudian goreng separa garing dalam minyak yang panas. Bila dah siap goreng, ketepikan sebentar..
  2. Kisar bawang besar, bawang putih, halia dan belacan hingga lumat. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis daun kari dan serai dulu hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan kisar tadi tumis bersama hingga sebati..
  3. Bila bahan tumis dah sebati naik bau masukkan pula cili kisar. Tumis seketika lagi sampai pecah minyak lepas itu masukkan kicap manis dan air sikit bagi berkuah. Perasakan kuah dengan gula dan garam secukup rasa..
  4. Bila kuah dah mendidih sikit masukkan ayam goreng tadi. Gaul hingga sebati mesra kalau kuah pekat boleh tambah air sikit..
  5. Dah siap! Boleh dihidang makan bersama nasi putih panas². Selamat mencuba 😋😋😋.

Tapi hari ni nak masak ayam masak bali, tak taulah kat Bali ada ke tak resipi macam ni. Ciri khas utamanya adalah warna merah yang diperoleh dari cabe merah yang dihaluskan. Dengan kuah yang kental, aroma yang kuat, bumbu Bali memang suka bikin ketagihan. Jika Anda pernah merasakan masakan ini dari orang lain atau membeli, kinilah saatnya untuk memasak sendiri. Bali is genuinely beautiful; it's a magical island to many people who have visited it.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow