Recipe: Tasty Nasi Biru Merdeka & Ayam Masak Lemak Cili Padi

Nasi Biru Merdeka & Ayam Masak Lemak Cili Padi. Merdeka.com - Nasi kerabu adalah salah satu hidangan khas Malaysia yang memiliki tampilan warna yang unik. Warna nasi kerabu bukan putih, melainkan biru. merdeka.com - Berita Politik, Ekonomi, Hukum, Kriminal, Olahraga, Sepak Bola, Teknologi, Otomotif, Artis di Indonesia dan Dunia. Anda ingin menerima perkembangan berita dari merdeka.com.

Nasi Biru Merdeka & Ayam Masak Lemak Cili Padi Tapi taukah engkau… - ayam ki bebas merdeka (dapat berbuat sekehendak hatinya); me·mer·de·ka·kan v menjadikan merdeka; membebaskan (diri) Contoh penggunaan lema/sub-lema ditandai dengan warna biru. Pasar Digital emang gudangnya makanan anti mainstream, guys. Kalau nggak percaya, coba deh samperin pasar digital besutan GenPI yang terdekat di kota kamu. You can cook Nasi Biru Merdeka & Ayam Masak Lemak Cili Padi using 26 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Nasi Biru Merdeka & Ayam Masak Lemak Cili Padi

  1. It's of Bahagian A: Nasi Biru.
  2. You need 1 cawan of beras.
  3. Prepare 1 cawan of air panas.
  4. You need 30 of kuntum bunga Telang kering.
  5. You need 1 batang of serai (diketuk).
  6. It's 1 helai of daun limau purut.
  7. It's 1 sudu makan of garam.
  8. You need of Bahagian B : Ayam Masak Lemak Cili Padi.
  9. You need 10-15 of ketul bahagian ayam (telah dicuci bersih).
  10. You need 3 of biji kentang.
  11. You need 1 kotak of kecil santan.
  12. Prepare 6 batang of kacang buncis.
  13. It's 1 sudu makan of serbuk kunyit.
  14. It's 1 sudu makan of garam.
  15. You need 2 cawan of air.
  16. It's 1 helai of daun kunyit.
  17. It's 1 batang of serai (diketuk).
  18. It's 1 of biji bawang besar (dikisar).
  19. Prepare 3 of biji bawang putih (dikisar).
  20. It's 2 of inci halia (dikisar).
  21. You need 5 of biji cili padi merah (dikisar).
  22. It's 3 sudu makan of minyak masak (untuk menumis).
  23. It's of Bahagian C : Bahan Lain (Optional).
  24. Prepare 1 of biji tomato (dihiris).
  25. Prepare 1 keping of tempe goreng.
  26. It's 1 of biji cili padi (hiasan).

Kelompok ini terinspirasi oleh keberhasilan Parlemen Internasional untuk. Bahkan nasi pun juga berubah warna menjadi biru ketika di celupkan dalam larutan iodine. Namun tingkat kecepatan perubahan warnanya, mie instan menjadi yang nomer satu. Info berita terbaru hari ini baik peristiwa, kecelakaan, kriminal, hukum, berita unik, Politik, dan liputan khusus di Indonesia dan Internasional.

Nasi Biru Merdeka & Ayam Masak Lemak Cili Padi step by step

  1. Ambil 30 kuntum Bunga Telang rendamkan di dalam 1 cawan air panas untuk keluarkan warna birunya. Setelah warnanya keluar, tapiskan bunga dan ambil airnya sahaja. (Anggaran rendam selama 15 minit). Masukkan ke dalam periuk yang telah dimasukkan beras yang telah dicuci bersih. Masukkan serai yang telah diketuk bersama sehelai daun limau purut dan garam. Masak seperti biasa sehingga kering. Kemudian setelah nasi kering, gemburkan supaya warnanya sama rata..
  2. Bahan untuk ayam masak lemak cili padi disediakan. Kisarkan bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi merah sehingga halus..
  3. Panaskan minyak masak di dalam periuk. Kemudian tumiskan bahan yang telah dikisar sehingga naik bau. Masukkan serai dan daun kunyit serta serbuk kunyit. Masukkan ayam, kentang dan 1 cawan air. Kacau rata, tutup periuk. Masakkan selama 10 minit..
  4. Setelah 10 minit, masukkan 1 kotak santan. Kacau rata. Jika terlalu pekat, tambahkan 1 cawan air lagi. Kacau sehingga kuah mula mendidih. Seterusnya masukkan kacang buncis yang telah dipotong. Kacau perlahan dengan kerap supaya kuah yang bersantan tidak berbuih besar ketika ia mendidih. Setelah kentang empuk, bolehlah ditutup api memasak..
  5. Sebagai tambahan dalam hidangan, boleh juga gorengkan sekeping tempe yang telah dipotong..
  6. Resipi kali ini tidak perlu masak sayur sebab di dalam Ayam Masak Lemak Cili Padi telah ada kacang buncis. Selain itu jika suka, boleh letakkan hirisan tomato untuk makan bersama nasi biru, ayam masak lemak cili padi dan juga tempe. Hidangan yang bagi Yani ia melambangkan rakyat Malaysia hidup berbilang kaum..

Kemerdekaan adalah suatu kondisi suatu bangsa, negara atau negarabagian Merdeka Adalah… Hari lahirnya Bangsa Indonesia; Bebas membantu sesama tanpa berharap. Kompas.com - Berita Indonesia dan Dunia Terkini Hari Ini, Kabar Harian Terbaru Terpercaya Terlengkap Seputar Politik, Ekonomi, Travel, Teknologi, Otomotif, Bola. Centang biru ini tidak bisa dimiliki semua orang. Hanya beberapa tokoh masyarakat, selebriti dan. Arti kata, ejaan, dan contoh penggunaan kata "merdeka" menurut Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow