Easiest Way to Cook Perfect Ayam Goreng Berempah

Ayam Goreng Berempah. Literally translated from Malay, ayam goreng berempah means 'spiced fried chicken'. Infused with a mix of herbs and spices, this fried chicken dish is incredibly crunchy. Bahan-Bahan: Ayam,Serbuk Kari, Serbuk Cili, Tepung Jagung, Jintan, Ketumbar, Serai dan Daun Kari.

Ayam Goreng Berempah Anak anak saya memang sukakan ayam goreng lebih lebih lagi ayam goreng berempah. Kalau tak ada lauk ayam, seolah tak ada lauk lah pada mereka. Sangat berbeza dengan zaman saya dulu. You can cook Ayam Goreng Berempah using 14 ingredients and 1 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Ayam Goreng Berempah

  1. You need 1 of biji bawang besar*.
  2. It's 3 ulas of bawang putih*.
  3. It's 1 of inci halia*.
  4. It's 1 of inci lengkuas*.
  5. You need 2 batang of serai*.
  6. Prepare 1 of sdb ketumbar**.
  7. Prepare 1 of sdb jintan manis**.
  8. You need 1 kg of (6-7 ketul) ayam.
  9. Prepare 1 of sdb serbuk kari ayam.
  10. Prepare 1 of sdb serbuk kunyit.
  11. You need 1 of sdb serbuk cili.
  12. Prepare 1-2 of sdb tepung jagung/ tepung beras.
  13. You need Daun of kari.
  14. You need of Garam secukupnya.

Menu Ayam Goreng Berempah ni nampak mudah tapi untuk dapatkan serat-serat yang rangup dan bergumpal tu kena ada cara dan tekniknya. Resepi ayam goreng berempah ini sangat mudah. Ayam goreng berempah selalunya akan dinilai kesedapannya berdasarkan rempah yang digunakan dan kelambakkan serdak serdaknya. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak.

Ayam Goreng Berempah step by step

  1. Kisar bahan bertanda *. - Sangai & tumbuk halus bahan bertanda **. - Satukan kesemua bahan ke dalam mangkuk. Lumur rata pada ayam. - Perapkan selama 1/2 jam @ lebih. - Panaskan minyak masak. Masukkan ayam & rempah. - Goreng sehingga ayam masak & rempah garing. Toskan minyak berlebihan..

Sedap juga jika dimakan bersama nasi putih yang panas begitu sahaja. Ayam goreng berempah kelantan biasanya tidak menggunakan daun kari dan rerambut datang daripada hirisan serai yang ditumbuk manakala resepi luar menambahkan daun kari untuk dapatkan. Ayam Goreng Berempah Recipe (Malay Spiced Fried Chicken) 马来香料炸鸡 Ayam goreng berempah adalah improvisasi daripada ayam goreng. Pelbagai jenis rempah dipakai bagi menghasilkan rasa dan bau yang kuat dan penuh berperisa.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow