Recipe: Appetizing Nasi Ayam Thai

Nasi Ayam Thai. Resepi Nasi Ayam Thai ini lain daripada nasi ayam yang biasa. Cara pembuatannya berbeza dan rasa ayam, nasi serta sosnya juga lain. Akan tetapi, ianya amat lazat dan pasti digemari tau!

Nasi Ayam Thai Related Items: cara buat nasi ayam paling mudah, menu diet tanpa minyak, menu untuk anak, nasi ayam tanpa perap, nasi ayam thai viral, resepi nasi ayam sedap. Resipi yang sedang hangat tular di grup-grup masakan di laman sosial. Berbeza dengan nasi ayam yang biasa kita makan, resipi ini jauh lebih mudah, ringkas dan tidak renyah. You can have Nasi Ayam Thai using 12 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Nasi Ayam Thai

  1. It's 1 of ekor ayam.
  2. Prepare 3 of pokok ketumbar.
  3. It's 2 of inci halia.
  4. Prepare of Bahan utk sambal.
  5. It's 15 of biji cili padi.
  6. Prepare 2 sudu makan of gula nise/kerek.
  7. Prepare 3 ulas of bawang putih.
  8. It's 3 jalur of ketumbar.
  9. It's 2 sudu makan of sos nampla.
  10. You need 1 of sudu besar kicap pekat.
  11. Prepare 1/2 of biji lemon.
  12. Prepare 1 of sudu besar taucu.

Sesuai untuk dinikmati pada bila-bila masa. Jom kita cuba resipi perkongsian saudara Shahril Romli ini. Maka terhasillah Nasi Ayam Thai yang simple dan cepat ni. Nak cakap nasi ayam Hainan pun macam lebih kurang sahaja rupa parasnya.

Nasi Ayam Thai instructions

  1. Ayam dipotong empat.panaskan air didalam periuk.hiris halia.masukkan batang ketumbar dan juga ayam.rebus selama sepuluh minit..
  2. Basuh beras,kemudian masukkan kedalam rice cooker.ambil air rebusan ayam tadi untuk memasak nasi.masukkan juga ayam yg direbus tadi.tekan butang cook dan tunggu sehingga nasi masak..
  3. Untuk sambal pula tumbuk/hiris halus cili dan bawang putih.masukkan sos nampla,kicap,perahan limau,taucu.gaul sebati.hiriskan juga daun ketumbar..
  4. Hidangkan nasi berserta sambal,ulaman dan sup.selamat mencuba..

Ikut sukalah korang nak bagi nama resepi apa. Tak payah nak goreng ayam, perap madu bagai. Hari ni hakak buat Nasi Ayam Thai untuk cod. Alhamdulillah dapat feedback yang cukup menggumbirakan hati hakak. Hakak bagi Tau na cara nak buat Nasi ayam thai Ni cara hakak ya.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow