Easiest Way to Cook Perfect Kari Ayam Pekat

Kari Ayam Pekat. Do share your result after you try this recipe. Don't forget to LIKE, COMMENT, SHARE this video! ^_^ Untuk kari ayam medan ini memang terkenal memiliki kuah yang agak pekat dengan warna yang lebih ke kuning-kuningan. Berbeda dengan kari yang lainnya, kari ayam medan memiliki harum yang bisa..

Kari Ayam Pekat Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas. Kari ayam nya sangat sedap dengan kuah yang pekat. You can have Kari Ayam Pekat using 13 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Kari Ayam Pekat

  1. You need 120 gm of Ayam.
  2. You need of Kentang 2 biji.
  3. You need of Karot 1 biji besar.
  4. Prepare of Bawang putih yang sudah dipotong dadu.
  5. Prepare of Bawang merah kecil yang sudah diblend 4 biji.
  6. You need of Halia 1/2 inci.
  7. Prepare Daun of kari 1 pelepah.
  8. Prepare of Kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga.
  9. It's of Serbuk kari ayam Adabi 6 sudu besar.
  10. You need of Serbuk cili 2 sudu kecil.
  11. You need of Garam 2 sudu besar/secukup rasa.
  12. Prepare 1/2 cawan of Air dalam.
  13. You need of Santan 1 kotak kecil.

Dari situ, saya mencari tips untuk membuat Walaupun kari ayam adalah antara lauk pertama yang saya masak sejak zaman remaja namun tidak. Kari ayam is a chicken curry that is popular in Malaysia and Indonesia. It is made with chicken pieces, onions In Malaysia, kari ayam is traditionally prepared in a clay pot, because it is not reactive to the. So, she got a chance to taste this kari ayam that I made from scratch.

Kari Ayam Pekat instructions

  1. Sediakan semua bahan2. Pastikan ayam dicuci bersih. Kentang dipotong dipotong dadu..
  2. Mula2, panaskan kuali. Masukkan dalam 4 sudu besar minyak zaiton. Dah panas, masukkan bahan2 tumis iaitu bawang2, halia, kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga..
  3. Agak2 bahan tumis sudah naik bau dan agak layu, masukkan serbuk kari dan cili. Jangan lupa masukkan daun kari. Tumis sehingga nampak garing dan sedikit pecah minyak. Kemudian masukkan air. Kacau2 hingga bercampur..
  4. Masukkan kentang dan karot dulu. Gaul2 bagi sebati dalam 5 minit. Kemudian masukkan ayam pula. Gaul lagi. Saya bagi masak dalam 5-6 minit baru letakkan santan. Api perlahan. Saya bagi mendidih baru letakkan garam. Dah masak boleh dihidang..

Kari Ayam: Malaysian Chicken Curry Recipe. Apa yang istimewa ialah kari ayam ni kuahnya pekat dan wangi kerana kita masukkan santan pekat bersama sedikit kerisik. Boleh lebihkan kerisik di dalam kuah jika anda suka. Menu Kari Ayam asli negara kita memang bisa disajikan tanpa santan tetapi untuk kali ini, saya Resep Kari Ayam India merupakan salah satu favorit resep masakan india yang banyak dicari oleh. Khasiat.co.id - Kari ayam merupakan salah satu makanan kesukaan keluarga indonesia karena rasa bumbunya sudah di sesuaikan dengan lidah masyarakat.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow