Easiest Way to Cook Perfect Ayam Goreng Korea Bersos Gochujang

Ayam Goreng Korea Bersos Gochujang. Che Nom akan sediakan Dakganjeong atau Ayam Goreng Korea yang bersalut dengan sos istimewa. Sos yang kedua pula ialah pilihan resepi kalau kita tak menggunakan gochujang. DAKGANJEONG atau Ayam Goreng Korea bersos Gochujang.

Ayam Goreng Korea Bersos Gochujang Emm sedap boleh dihidang kepada anak-anak rasanya tidak terlalu pedas. #viralkorea. Sebut saja pasal ayam goreng, boleh dikatakan semua orang suka makan. Tak kiralah anak kecil ataupun yang dewasa. You can cook Ayam Goreng Korea Bersos Gochujang using 16 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Ayam Goreng Korea Bersos Gochujang

  1. It's 350 gm of ayam @ kepak.
  2. It's 3 ulas of bawang putih.
  3. It's 1 inchi of halia.
  4. It's 1 sudu teh of serbuk lada hitam.
  5. It's of Garam.
  6. Prepare 4 of sudu besar tepung gandum.
  7. You need 2 of sudu besar tepung jagung.
  8. It's 2 cawan of minyak untuk menggoreng ayam.
  9. It's of Bahan- bahan sos.
  10. Prepare 2 ulas of bawang putih.
  11. You need 1 of sudu besar kicap manis.
  12. You need 4 of sudu sos gochujang.
  13. It's 1 sudu teh of gula perang(jika suka manis).
  14. It's 1 sudu makan of madu.
  15. Prepare 1 sudu makan of bijan - sangai (goreng tanpa minyak).
  16. You need of Sesikit minyak bijan - untuk menumis.

Sebenarnya ada macam-macam cara nak goreng ayam ni selain menggoreng dengan kunyit macam kita biasa buat. Atas permintaan ramai kali ni saya cuba buat resepi ayam goreng Korea pedas @ Korean spicy chicken, iaitu makan Korea yang menjadi kegemaran ramai. Korean spicy chicken ni adalah ayam yang digoreng rangup dan disalut dengan sambal. Resep Chicken Gochujang (Ayam Goreng Ala Korea).

Ayam Goreng Korea Bersos Gochujang step by step

  1. Potong ayam kecil- kecil. Kepak di potong 2. Parut halus halia dan bawang putih kedalam mangkuk berisi ayam yang telah di basuh dan toskan. Masukan garam dan lada hitam.Perap 15 minit..
  2. Dalam mangkuk berasingan. Gaul mesra dan sebati tepung gandum dan tepung jagung..
  3. Salutan ayam dengam tepung. Sapukan rata dan susun dalam pinggan.
  4. Kemudian digoreng dalam minyak yg banyak. Bila kekuningan boleh angkat. Biarkan seketika dlm 10 minit. Ayam tadi digoreng semula hingga berwarna perang. Jangan lah sampai hangit. Keistimewaan ayam goreng korea ni rangup diluar dan lembut didalam. Kerana proses mengorengnya 2 kali..
  5. Dalam kuali berasingan panaskan minyak bijan. Tulis bawang putih yg telah dicincang halus. Wangi masukan sos gochujang. Gula, madu, kicap dan sedikit air. Biarkan mendidih dan pekat..
  6. Masukan ayam dan gaul bagi mesra. Tabur bijan yang telah disangai ke atas hidangan ayam goreng korea ni. Resepi ni tidak pedas. Boleh di masak untuk kanak - kanak. Jom korea kita...

Karena keseringan nonton Youn's Kitchen sama suami akhirnya jadi pengen nyoba masakan Korea. Ternyata emang endol, daripada beli lebih hemat kalo bikin sendiri. 😆 Surprisingly rasanya lebih enak dari Mijugae. 👌🏼 Ayam goreng ala Korea Selatan sebenarnya memiliki banyak jenis. Namun, secara umum, bahan dasar yang digunakan dalam setiap olahan ayam goreng Korea adalah kecap asin. Selain itu, berbagai bumbu lain seperti madu dan saus khas Korea ( gochujang ) juga ditambahkan untuk menciptakan beberapa variasi rasa. KompasTravel langsung mencicipi ayam goreng bumbu Korea yang jadi menu permanen McDonald's Indonesia ini.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow