How to Cook Perfect Sambal Ayam Tok Munah

Sambal Ayam Tok Munah. Nasi Lemak Dendeng Tok Munah AYAM GORENG REMPAH MEMANG PADU! Bihun Sup Ayam bersama Sambal Cili Kicap! 😋 Sambal Mak Munah sambal pelbagai guna sedap di makan bersama nasi,mee,roti blh juga dijadikan.

Sambal Ayam Tok Munah Dirasa rasa ini sih enak juga buat sambal ayam bakar, dll. Cuco banget sih ini tuh.hehehe (plak. Dapat pula makan dengan ayam penyet garing. You can have Sambal Ayam Tok Munah using 11 ingredients and 8 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Sambal Ayam Tok Munah

  1. It's 1/2 of ekor ayam.
  2. You need 6 of biji bawang besar.
  3. Prepare 10 ulas of bawang putih.
  4. Prepare 3 of inci halia.
  5. Prepare 40 gram of cili kering.
  6. You need 2 of sudu besar garam.
  7. You need 1 of sudu kecil serbuk perasa.
  8. It's 5 of sudu besar gula.
  9. Prepare 1 cawan of minyak untuk menggoreng.
  10. Prepare 1 of sudu kecil serbuk kunyit.
  11. You need 3 helai of daun kunyit.

Bila dah suka, bolehlah cuba masak sendiri menu ni di rumah. Mirip sekali dengan ayam sambal korek, ayam gepuk ataupun ayam penyet. Perpaduan citarasa gurih dan lezat ayam goreng dan pedas dan gurihnya Daging ayam tidak perlu diungkep supaya tekstur dalamnya nanti lebih juicy dan lembut. Sambal ayam geprek tidak perlu menggunakan tomat supaya.

Sambal Ayam Tok Munah instructions

  1. Bahan diperlukan..
  2. Potong ayam mengikut size yang disukai, gaul bersama sedikit garam dan serbuk kunyit..
  3. Panaskan minyak dan goreng ayam, jangan terlalu garing nanti keras bak kata chef joe😂.
  4. Kisar bawang putih, bawang besar dan halia bersama. Tumis di dalam lebihan minyak menggoreng ayam tadi. Masak sehingga kering dan pecah minyak..
  5. Kemudian masukkan cili kering yang telah dikisar halus, buang biji nya ya😉.
  6. Masak sehingga kering dan pecah minyak, kemudian masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Kacau sebati dan masukkan ayam yang telah di goreng tadi..
  7. Bahagian paling penting di dalam resepi ini, hirisan daun kunyit, hiris nipis ya dan masukkan ke dalam sambal ayam tadi, dan gaul sebati..
  8. Seia untuk dihidang. Selamat mencuba 😘.

Ayam penyet memang sangat nikmat terutama jika di sajikan dengan nasi putih hangat dan lalapan sehingga citarasa yang dihasilkan akan lebih enak dan pastinya bikin ketagihan. Untuk cara membuatnya juga sangat sederhana, jadi masakan ini sangat cocok untuk sajian keluarga sehari-hari. Menu sambal hijau ini sangat sesuai dimasak dengan ayam, ikan bawal, ikan keli ataupun ikan bilis. Pendek kata, masak apa pun sedap kalau ada sambal hijau. Jadi, hari ini saya ingin berkongsi Resepi Ayam Masak Sambal Hijau yang telah terbukti sedap.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow