Easiest Way to Prepare Yummy Resepi Nasi Lemak Ayam Merah Akasa

Resepi Nasi Lemak Ayam Merah Akasa. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api yang sangatlah sedap. Che Nom sangat beruntung kerana ada seorang follower yang ikhlas sudi berkongsi resepi yang asli dari. Resepi nasi lemak ni, kalau cakap pasal dia, memang antara menu makanan tradisi dan antara Sambal sotong la, sambal udang la, ayam masak merah or ayam goreng berempah, cakap je semua jadi.

Resepi Nasi Lemak Ayam Merah Akasa Anda cuma perlu menumis bawang, masukkan cili blend (yang dikisar), gula dan Selepas itu baru masukkan bawang merah dan bawang putih yang sudah diblend sebentar tadi. Bila bau dah sedap, baru masukkan cili kering yang. tapi, resepi yang akan saya share ini mengikut cita rasa saya sendiri. jom kita layan resepi ayam masak lemak cili padi dibawah. bagaimana mudah sahaja kan resepi ayam masak lemak cili padi yang saya kongsikan ini dan sampai jumpa di resepi-resepi sedap berikutnya ya. Seterusnya untuk memasak nasi, kita akan guna bahan-bahan B di atas. You can have Resepi Nasi Lemak Ayam Merah Akasa using 16 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Resepi Nasi Lemak Ayam Merah Akasa

  1. You need 3 of pot beras basmathi basuh bersih dan rendam.
  2. Prepare of Sukatan air mengikut beras.
  3. Prepare of Bahan Tumis.
  4. It's 1 of sudu besar mentega.
  5. Prepare 2 ulas of bawang putih - hiris.
  6. It's 1 of bj bawang merah - potong dadu.
  7. Prepare 1/2 of inci halia- potong dadu / ketuk.
  8. You need 1 batang of serai - ketuk.
  9. You need 1 helai of daun pandan- ikat.
  10. It's 1 of peket kayu manis sekawanan.
  11. You need of Bahan B.
  12. Prepare 3/4 of peket drpd 200ml santan Akasa(selebihnya akan dimasukkan ke dlm masakan ayam merah).
  13. You need of Air kosong mengikut sukatan beras.
  14. You need of Beras basmathi yg sudah dibasuh bersih dan direndam.
  15. You need 1/2 of sudu garam.
  16. Prepare 1/2 of sudu perasa hilal.

Mula-mula, masukkan lemak ayam ke dalam periuk nasi bersama sedikit marjerin. Masukkan kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, bawang putih, bawang merah dan halia. Tumis sekejap saja jangan sampai garing, biarkan. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu.

Resepi Nasi Lemak Ayam Merah Akasa step by step

  1. Sediakan bahan tumis. Panaskan periuk nasi, masukkan mentega dan kesemua bahan utk menumis..
  2. Maaukkan santan akasa, gaul sebati, masukkan beras bersih td, kemudian masukkan air kosong mengikut sukatan beras. Masukkan juga garam dan perasa hilal. Kemudian tutup periuk nasi dan biarkan sehingga masak..
  3. Siap nasi lemak bersantan akasa. Lemaknya terasa sbb santan ni pekat elok. 😋🤤selamat mencuba. Jom tgk ayam merah akasa pulak..

Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang banyak. Jangan takut untuk menyediakan hidangan ini kerana Resepi ini telah diolah bagi. Memang sedap nasi lemak ayam berempah ini. Goreng ayam setengah matang, tiriskan. b. Tumis bawang merah dan bawang putih, tambahkan jahe memar, irisan cabai hingga harum. c.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow