Easiest Way to Prepare Tasty Ayam Masak Mentega

Ayam Masak Mentega. Resep ayam goreng mentega dalam satu penggorengan gak pake drama dan secepat masak mie instant. Resep Ayam Saus Mentega yang enak dan mudah untuk dibuat. Ayam merupakan bahan favorit yang banyak diolah menjadi beragam masakan.

Ayam Masak Mentega Menu satu ini memiliki ciri khas dimasak dengan mentega. Ayam kecap mentega ini juga bisa dimasak sendiri di rumah lho. Seperti cara membuat Ayam Masak Kecap Tomat yang sudah kami bahas di link ini, Masakan Ayam Saus Mentega juga memerlukan ayam dengan kualitas baik sebagai bahan utama nya. You can have Ayam Masak Mentega using 21 ingredients and 3 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Ayam Masak Mentega

  1. You need of Bahan A (perap ayam).
  2. Prepare 2 of ketul dada ayam (potong dadu).
  3. You need 1 of senduk besar minyak masak.
  4. You need 1/2 of sudu serbuk kunyit.
  5. Prepare 1 of sudu tepung gandum.
  6. It's 1 of sudu tepung jagung.
  7. It's 1 of sudu tepung bestari pedas. (Kalau tak nak bubuh pun tak pe).
  8. It's 1/2 of sudu perasa masakan hilal.
  9. Prepare 1/4 of sudu kecil garam.
  10. It's of Bahan B.
  11. You need 1 of biji bawang merah dihiris.
  12. Prepare 2 of uls bawang putih diketuk.
  13. Prepare 1 of inci halia diketuk.
  14. Prepare 2 batang of daun kari.
  15. Prepare 2 of sudu mentega.
  16. Prepare 1 batang of cili padi dihiris.
  17. Prepare 2 batang of cili padi diketuk.
  18. Prepare 1 batang of daun kari.
  19. It's 1/4 tin of susu cair (bergantung kepada kuantiti ayam).
  20. It's 1/2 of sudu gula.
  21. You need 1/2 of sudu perasa masakan.

Resep Ayam Kecap Mentega, Sajian Sederhana dengan Rasa Menggoda. Untuk memasak resep ayam saus mentega ini, anda bisa memilih ayam kampung yang berdaging padat atau ayam negeri yang Dan jangan lupa lumuri ayam dengan jeruk nipis sebelum dimasak. Ayam mentega telur masin ni lebih kurang rasa macam butter chicken yang biasa. Tambahkan garam ke dalam masakan jika perlu sahaja kerana dah ada rasa masin daripada telur dan juga ayam.

Ayam Masak Mentega instructions

  1. Mula-mula sekali gaul ayam dengan ikut penggunaan bahan A. Kemudian gorengkan dengan minyak panas terlebih dahulu. Dah masak, ketepikan..
  2. Kemudian, tumis bahan yang dihiris dengan mentega, dan masukkan juga cili padi. Masukkan juga daun kari. Dah garing, masukkan susu, gula dan perasa masakan..
  3. Kemudian, masukkkan ayam yang sudah digoreng tadi, dan gaul sebati. Rasa masakan kita. Jika kurang masin bolehla ditambah sedikit garam. Dah siap, boleh dihidang bersama nasi panas 😋. Selamat mencuba 🥰.

Kunci sukses memasak ayam goreng mentega untuk menghasilkan masakan yang menggiurkan a Tapi terus terang bawang bombay di masakan ayam goreng mentega yang saya bagikan kali ini. Jadi ayam goreng mentega ini tidak hanya di goreng dengan menggunakan mentega sebagai Yang pertama kita akan mencoba membuat ayam goreng saus mentega. Jadi makanan ini bisa di buat. Coba resep ayam kecap goreng mentega. Ayam dibumbu sederhana kemudian digoreng hingga matang.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow