Easiest Way to Make Tasty Rendang ayam

Rendang ayam. Ini adalah resepi Rendang Ayam yang saya sediakan sebaik balik dari pejabat hari Jumaat yang lalu. Setelah berhari hari tak menjamah nasi, teringinlah pula untuk meratah ayam dengan sedikit nasi. Namun segalanya tak seperti yang diinginkan bila badan badan tiba tiba merasa seram sejuk dan berpeluh seperti hendak pengsan.

Rendang ayam Ingredients for Rendang Ayam (Indonesian Chicken Rendang) Where is the origin of rendang? Rendang is the most distinguished dish of the Minang people, and the people of Minang has existed since long before either Indonesia or Malaysia becomes a country. Resepi Rendang Ayam yang memang sangat sedap, kuahnya sangat wangi kerana menggunakan bahan-bahan rempah ratus yang segar, dikisar halus dan ditumis sehingga masak dengan sempurna. You can cook Rendang ayam using 15 ingredients and 3 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Rendang ayam

  1. You need 1 of ekor ayam potong 18.
  2. Prepare 2 of biji bawang besar kisar.
  3. You need 5 ulas of bwg putih kisar.
  4. You need 2 of inci halia kisar.
  5. It's 1 of inci lengkuas kisar.
  6. It's 3 of btg serai kisar.
  7. You need 2 of inci kunyit hidup kisar.
  8. It's 1 cawan of cili kisar.
  9. You need 1 of senduk besar kerisik.
  10. You need 500 gm of santan.
  11. It's 5 helai of daun limau purut.
  12. Prepare 1 helai of daun kunyit hiris kasar.
  13. You need 3 of sdk garam.
  14. You need 1 of sdk gula.
  15. You need 1 of sdk serbuk perasa.

Hirisan daun kunyit dan daun limau purut pula menambahkan lagi keistimewaan rasa pada rendang ini. Kalau nak lebih sedap, gunakan santan dari kelapa segar. Masukkan ayam bersama bahan yang ditumis serta daun kunyit, asam keping dan kerisik. Masak sehingga kuah rendang agak kering dan pecah minyak dalam api kecil.

Rendang ayam step by step

  1. Masukkan bahan yg telah dikisar ke dalam kuali.Masak hingga bahan wangi..
  2. Masukkan ayam dan masak hingga ayam kecut kemudian masukkan santan.Masak hingga ayam empuk..
  3. Masukkan kerisik,daun limau purut,garam,gula dan serbuk perasa.Masak hingga kuah agak pekat sedikit,jgn sampai kuah kering dan boleh lah tutup api..

Resipi sedap dan mudah untuk Rendang Ayam Simple. Rendang ayam yang mudah dan cepat untuk disediakan. Add Curry Paste and stir until warmed and fragrant. Add beef and stir until browned and coated in paste. Rendang ayam juga memerlukan kurang masa memasak berbanding rendang daging, menjadikannya pilihan yang lebih baik jika anda tiada masa secukupnya.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow