Easiest Way to Cook Tasty Tomyam putih ayam ala thai

Tomyam putih ayam ala thai. Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che Nom selalu makan kat Kg Baru dulu. Untuk tomyam kali ini, saya cuba masak dengan menggunakan tomyam paste yang dibuat sendiri menggunakan resepi authentic dari Thailand. Antara keistimewaan masakan Thai adalah bahan rempah yang digunakan adalah semuanya dari bahan yang segar, contoh nya halia, lengkuas.

Tomyam putih ayam ala thai Set Ikan Bakar / Pari Ala Portuguese. Pak Ali Thai Tomyam & Seafood (Kuchai Lama). Tomyam ayam ala thai paling sedap. You can cook Tomyam putih ayam ala thai using 16 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Tomyam putih ayam ala thai

  1. Prepare of Ayam/Seafood.
  2. Prepare of 1 1/2Cawan Air.
  3. Prepare 1 of kiub Pati ayam maggi.
  4. Prepare 3 batang of serai (Potong serong).
  5. You need 1 of inci lengkuas (Hiris Nipis).
  6. You need 1/2 of Bawang holland.
  7. It's 5 Helai of daun limau purut (buang tangkai).
  8. You need of Cendawan Tiram.
  9. Prepare of Bunga kubis.
  10. It's of Carrot.
  11. You need of Cili padi (Ikut kepedasan yg kita mau).
  12. Prepare 2 of sdb sos ikan.
  13. You need of Garam secukup rasa.
  14. Prepare of Tomato.
  15. It's 2-3 of Biji limau nipis Size sederhana (buang biji) (Jika mau lebihkan rasa masam lebihkan limau).
  16. You need Daun of ketumbar (Penaik aroma masakan thai).

Masukkan semua bahan hiris dan bahan yang diketuk tadi. Masukkan pes tomyam dan pes cili thai. tomyam ayam ni sangat sedap lagi mudah, kuahnya pekat dan agak masam membuat korang tidak sabar ingin mencubanya. sekurang-kurangnya bila ibu-ibu masak bagi keluarga makan, mereka semua happy dan saya pun turut happy itulah sebab saya tak sabar ingin kongsikan resepi ini. Oriental Thailand Korean Chinese Beef Japanese Chicken Food Kitchens. Salam hari Ahad semua, hari ini saya masak tomyam putih untuk makan tengah hari.

Tomyam putih ayam ala thai instructions

  1. Panaskan air dan masukkan ayam, serai,lengkuas, bawang holland dan pati kiub ayam (Remeskan sekejap sampai ayam masak) Dan masukkan daun limau purut yang dah dbuang tangkai blkng.
  2. Masukkan sayur dan sos ikan. Selepas itu masukkan garam (Agak agak sebab sos ikan dah masin). Biarkan mendidih masukkan tomato.
  3. Tutup api dan perahkan limau nipis. Masukkn daun ketumbar ☺️ (Dalam gambara tak ada daun ketumbar sebab sis lupa beli) 😂.
  4. Note : Jika nak guna seafood (Sotong/Udang) masukkan Seafood setelah masukkan sayur 😊.

Kami sekeluarga lebih gemarkan tomyam putih berbanding. Biasanya tomyam Thai ini akan dimakan bersama nasi putih berserta telur dadar semasa panas-panas lagi. Kebanyakan tomyam Thai yang dimasak di kedai akan dimasak oleh tukang masak dari Thailand. Rasanya amat berbeza dengan cara yang selalu kita guna. Misalnya tomyam, miang kham, aneka kerabu dan sebagainya.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow