Recipe: Yummy Sambal tempoyak ayam

Sambal tempoyak ayam. Resepi ayam sambal tempoyak petai Resepi senang, mudah dan sedap. Sedap di makan dengan nasi panas-panas. Ayam Sambal Tempoyak adalah hidangan Melayu tradisi yang agak popular di Semenanjung Malaysia terutamanya di Pahang dan Perak.

Sambal tempoyak ayam Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Sambal tempoyak memiliki rasa asam pedas, berasal dari sambal yang melewati proses Sambal tempoyak ini cocok banget dijadikan pendamping lauk pauk seperti daging, ayam, atau ikan. You can have Sambal tempoyak ayam using 13 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Sambal tempoyak ayam

  1. It's 5 of sudu cili boh.
  2. It's 40 ml of Air kosong.
  3. Prepare 1 of biji Bwg bsr (di hiris).
  4. You need 2 ulas of bwg putih (di cincang).
  5. It's 3 of biji Cili padi (ikut selera kepedasan).
  6. You need 2 of sudu penuh tempoyak.
  7. You need 1 of inci belacan.
  8. You need 1 of inci halia (di hiris pjg).
  9. You need of Garam secukup rasa / perencah pasti sdp.
  10. It's 2 of ketul Ayam.
  11. Prepare 1 of sudu Serbuk kunyit.
  12. You need 1 of btg Serai (di titik).
  13. It's 2 of sudu gula pasir.

Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa. Tempoyak lazimnya tidak dinikmati begitu sahaja namun lazimnya dibuat sambal atau dimasukkan ke dalam hidangan Ia juga boleh dimasak bersama ayam bergantung kepada citarasa masing-masing. Sambel Tempoyak merupakan makanan khas melayu yang berasal dari fermentasi durian. makanan ini makanan favorit di wilayah. Description from Developer: Mendengar resep sambal tempoyak bahan sambal tempoyak cara membuat sambal tempoyakTempoyak adalah masakan yang berbahan dasar durian.

Sambal tempoyak ayam step by step

  1. Goreng ayam separuh masak.
  2. Tumis bwg bsr, bwg putih, cili padi, serai, halia hingga layu kemudian masukkan cili boh. Tumis cili boh hingga pecah minyak, masukkan garam, gula, belacan, santan & tempoyak, gaul sebati. Masak hingga mesra semua bahan..
  3. Masukkan ayam yg telah di goreng, gaul sebati dgn kuah. Siap utk di hidang..

Cara Mudah Membuat Resep Ayam Goreng Kalasan Asli Dan Bahan Bumbu Sambalnya. Dapat pula makan dengan ayam penyet garing. Bila dah suka, bolehlah cuba masak sendiri menu ni di rumah. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow