Recipe: Delicious Bubur nasi ayam

Bubur nasi ayam. Untuk satu hidangan lengkap bubur nasi ianya satu hidangan yang terdiri dari nasi lembik,tiada sup,dihidangkan dengan telur masin dan aneka lauk lain tapi tidak dicampur sekali. Manakala nasi air pula,nasi lembik yang mengandungi sup,sambal lada,taugeh,minyak bawang putih,daun bawang yang semuanya dicampur sekali seperti mee celup. Air rebusan ayam tu boleh masukkan ke dalam bubur nasi tadi.

Bubur nasi ayam Untuk resepi ni saya makan bubur nasi ayam ni bersama ikan bilis, bawang dan cili padi yang telah digoreng. Korang boleh juga makan bubur nasi ayam ni bersama telur masin, ikan masin, sayuran malahan bubur nasi ini sesuai di makan dengan apa sahaja jenis lauk, terpulang kepada citarasa masing-masing. Bubur ayam (Indonesian for "chicken congee") is a Chinese Indonesian chicken congee. You can cook Bubur nasi ayam using 11 ingredients and 4 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Bubur nasi ayam

  1. It's 1 of cup beras.
  2. Prepare 75 g of dada ayam (direbus & carik).
  3. It's 1 tbsp of lobak (dadu kecil).
  4. Prepare Daun of sup (chop).
  5. You need Daun of bawang (chop).
  6. It's 1 cm of halia (hiris).
  7. Prepare of Bawang merah hiris.
  8. Prepare 1 of kiub ayam.
  9. It's of Ikan bilis goreng (optional).
  10. Prepare 2 tbsp of Sesame oil.
  11. It's of Secubit Salt & pepper.

It is rice congee with shredded chicken meat served with some condiments, such as chopped scallion, crispy fried shallot, celery, tongcay (preserved salted vegetables), fried soybean, Chinese crullers (youtiao, known as cakwe in Indonesia), and both salty and sweet soy sauce, and sometimes topped with yellow. Resep Bubur Ayam - Bubur ayam adalah salah satu makanan yang sangat cocok untuk di santap sebagai menu sarapan, selain itu makanan ini juga biasa di konsumsi oleh bayi ataupun mereka yang sedang sakit. Jadi bubur ayam ini memiliki rasa yang enak, apalagi jika kuahnya memiliki rasa kaldu ayam yang sangat menonjol dan di lengkapi dengan suwiran ayam dan telor. Bubur Ayam - Chicken Congee What's considered as a complete bubur ayam.

Bubur nasi ayam instructions

  1. Rebus dada ayam dengan salt & pepper selama 5minit. Dan guna garfu, carik isinya. Hiris daun sup dan daun bawang..
  2. Hiris bawang merah dan goreng hingga kekuningan..
  3. Cuci beras dan tuang dalam periuk. Tambah 3 cawan air. Tambah lobak,halia dan kiub ayam. Rebus beras selama 20minit. Api medium. Tip:sekali-sekala kacau. Kalau air dah kurang tapi nasi belum masak, tambah air dan sambung masak 5 minit. Sehingga menjadi bubur..
  4. Sebelum dihidang, tambah sesame oil dan sikit pepper, isi ayam, bawang goreng, daun sup, daun bawang..

Taking an analogy from the world of music, bubur ayam is an orchestra, and not a single piece. It means bubur ayam is not just about the congee. It is also about the chicken simmered in spiced broth, then lightly fried and shredded. Sesekali makan Bubur Ayam yang dimasak homemade memang sedap. Maklumlah bila buat sendiri, anda boleh letak aneka bahan sampingan yang disukai.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow