How to Make Yummy πŸ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah

πŸ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah. Hai korang!!.😊😊😊jom cuba sup ayam goreng dari dapur uda.yang pastinya lazatπŸ˜‹πŸ˜‹ #dapuruda #resepisupayamgoreng. Resepi Sup Ayam paling mudah tapi sedap! Bahan-bahan yang diperlukan pon senang je.

πŸ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah Cara membuat sup ayam sangat mudah dan praktis. Kamu bisa membuatnya langsung di dalam rumah. Mohon mudah mudahan Allah beri peluang kita mendapat hadiah bonus lailatul qadr. You can have πŸ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah using 8 ingredients and 8 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of πŸ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah

  1. You need 1 liter of air.
  2. You need 1 of sup bunjut.
  3. You need 1 of biji kentang.
  4. You need 1 of labu bawang merah.
  5. It's 2 of bahagian dada ayam.
  6. You need 4 ulas of bawang putih.
  7. It's 4 batang of cili padi.
  8. Prepare of Sebekas daun sup untuk hiasan.

Hari ini saya menyediakan Sup Ayam mengikut apa yang disarankan di pek pembungkusan Rempah Sup Adabi. Lihat juga resep Sup Ayam, Soup Ayam A&W enak lainnya. Gak cuma sup ayam, Indonesia memiliki banyak varian sup yang menggugah selera. Ketika hawa dingin atau kita sedang tak enak badan, sup jadi pilihan makanan terbaik.

πŸ˜‹ Sup Ayam Budget Mudah instructions

  1. Sediakan bahan². Ikut citarasa atau apa yang ada dirumah. Sup bunjut, ayam, kentang, tomato, bawang merah, bawang putih, cili jika nak pedas, daun sup untuk hiasan dan naikkan bau serta selera..
  2. Potong bawang merah, bawang putih, kentang, ayam dan tomato. Ayam dan tomato takda gambar pulak. Lupa snap. Dada ayam saya potong bite size. Tak kecil sangat tak besar sangat. Potong saiz yang korang suka k. Macam bawang putih tu saya tak suka besar, so dicincang. Bawang merah pula separuh saya potong kecik, separuh saya potong 4 bahagian sebab suami suka makan. Kentang saya potong kecil sikit supaya cepat masak sebab semua dah lapor. Kang lama pula nak menunggu. Haha..
  3. Siap potong bahan, kita mula masak. Buka api kecil, letakkan sesudu minyak. Kalau korang bahan banyak atau suka berminyak sangat, boleh tambah. Saya tak suka sup yang berminyak sangat. Lagipun bahan sikit aje. So, ini ok la..
  4. Saya tak tunggu minyak panas pun. Saya masukkan terus bawang merah, bawang putih. Tumis kejap je sampai bawang naik bau, tukar kaler, masukkan sup bunjut dan ayam. Actually masa ni kelam kabut tambah pula sebok nak ambil gambor step by step, terhangit juga sikit bawang putihnya bila terlambat. Haha..
  5. Tak perlu tunggu lama, terus masukkan 1 liter air kedalam periuk. Tambahkan kentang dan separuh lagi bawang yang potong 4 bahagian tadi..
  6. Ok. Dah masuk semua bahan, tutup periuk. Biar didih dalam 10 ke 15 minit bergantung bahan dan periuk masing². Saya tak masukkan cili sebab anak kecil saya suka makan sup. Jadi, tak boleh masak pedas. Kiranya siapa nak pedas, sendiri tambah cili kat pinggan masing² bila nak makan nanti..
  7. Dah didih, saya masukkan sesudu besar garam bukit kedalam sup tuk ada rasa sikit. Sikit sebab ada anak kecil dan parents yang akan makan. Jadu sebolehnya kurangkan garam dalam masakan. Hihi. Ok, dah bubuh garam, kacau, terus tutup api dan siap tuk dihidang buat tetamu. Masa hidang baru saya masukkan tomato sebab nak crunchy dan tomatonya fresh. Tak suka tomato dah lembik terlebih masak. Kalau korang suka, boleh masukkan awal k..
  8. Alhamdulillah. Siap. Selamat Mencuba..

Beberapa resep sup di bawah ini bisa kamu coba bikin di rumah biar badan selalu bugar. tirto.id - Sup ayam bisa jadi pilihan yang tepat untuk sahur. Makanan ini cocok dihidangkan saat sahur karena proses memasak yang mudah dan bahan-bahan yang mudah didapat. Ketentuan makan sahur dibatasi sampai waktu subuh tiba, sehingga dibutuhkan makanan yang cepat disajikan. Sup ayam adalah antara sup yang paling mudah namun tetap menjadi kegemaran ramai orang. Lazimnya bahan asasnya hanyalah bawang merah, bawang putih, halia serta ayam.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow