Recipe: Yummy Resepi Ayam Merah Akasa

Resepi Ayam Merah Akasa. Sementara menunggu ayam masak, panaskan sedikit minyak dalam kuali berlainan dan tumis bawang putih yang dicincang halus hingga wangi. Resep Kari Ayam - Kari ayam merupakan salah satu makanan khas yang memiliki rasa berbeda-beda di setiap negara. Dengan rasanya yang cocok hampir di semua lidah, tentu sajian ini sangat pas menemani makan pagi, siang maupun makan malam anda.

Resepi Ayam Merah Akasa Nak sedap ayam Masak Merah & warna cantik guna gula Melaka dan serai dikisar bersama. Hari ini saya ingin berkongsi resepi ayam masak merah. Hidangan ayam ini cocok disajikan untuk menu makan siang atau makan malam. You can have Resepi Ayam Merah Akasa using 16 ingredients and 4 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Resepi Ayam Merah Akasa

  1. Prepare of Bahan A.
  2. It's 1/2 of ekor ayam dibasuh bersih atau bergantung kepada cita rasa masing2. Kemudian lumurkan ayam dgn garam dan kunyit sebati.
  3. You need of Bahan B (Utk tumis).
  4. Prepare 1 of senduk minyak masak.
  5. It's 1 of biji bawang besar - hiris.
  6. Prepare 1 ulas of bawang putih - hiris.
  7. Prepare 1/4 of halia- hiris.
  8. It's 2 of senduk cili giling.
  9. Prepare 1 helai of daun pandan.
  10. Prepare 1 keping of asam keping.
  11. Prepare 1/2 of inci gula melaka.
  12. You need 1/2 of sudu garam.
  13. Prepare 1/2 of sudu perasa hilal.
  14. Prepare C of Bahan.
  15. Prepare of Baki santan daripada masak lemak.
  16. You need 1 cawan of air kosong bergantung kepekatan kuah mengikut cita rasa masing2.

Simak aneka resep masakan ayam ala restoran berikut ini. Kini untuk menikmati hidangan ayam spesial ala restoran, anda tidak perlu membelinya, karena anda bisa membuatnya sendiri di rumah. Jom belajar cara-cara memasak Ayam Masak Merah yang menjadi hidangan ikonik Malaysia. I nak share Resepi Air Asam Ikan Bakar Paling Sedap.

Resepi Ayam Merah Akasa instructions

  1. Basuh bersih ayam. Lumurkan ayam dh garam dan kunyit. Kemudian goreng ayam hingga masak elok..
  2. Masukkan kesemua bahan tumis. Tumis sehingga garing dan naik bau..
  3. Kemudian masukkan santan akasa, dan air kosong sedikit demi sedikit. Supaya kepekatan kuah masih terjaga. Jgn masukkan air banyak2 nanti hilang segala bahan2 tumis 😂. Biarkan mendidih seketika..
  4. Kemudian masukkan ayam yg sudah digoreng, masukkan tomato dan gaul sebati. Rasa masakan kita tu spy boleh diolah rasa masinnya manisnya dan masamnya. Dah siap, bolehla makan dengan nasi lemak bersantan Akasa. Selamat mencuba 😋.

Resepi Ayam Masak yang sedap dimakan bersama nasi tomato, Ayam Masak Merah adalah hidangan istimewa di setiap kenduri dan juadah berbuka puasa. Potong ayam kepada beberapa bahagian sederhana besar. Anda juga boleh tambahkan air jika mahukan. Seperti pada resep-resep olahan ayam lainnya, bumbu ayam-rica-rica juga menggunakan rempah-rempah asli Indonesia. Seperti merica, kunyit, jahe, sereh dan pastinya cabai.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow