Easiest Way to Prepare Tasty Ayam Popcorn Sambal Masam Manis

Ayam Popcorn Sambal Masam Manis. Ayam popcorn sambal manis, hidangan yang mudah tapi gerenti sedap. Ketulan isi ayam yang bersalut tepung digoreng rangup, kemudian disalut pulak dengan kuah sambal yang pekat pedas dan Masak sampai pekat dan akhir sekali perlahankan api dan masukkan ayam goreng pop corn. Ayam popcorn sambal manis, hidangan yang mudah tapi gerenti sedap.

Ayam Popcorn Sambal Masam Manis Sangat mudah ayam digoreng garing, tumis bahan-bahan dihiris, kacau sebati dengan sos cili dan sos tiram. Nasi Ayam Penyet adalah makanan khas Indonesia dari daerah Jawa Timur. Pada asalnya makanan ini dibuat dari tempe yang direndam dalam air kaldu dengan bumbu garam dan ketumbar. You can have Ayam Popcorn Sambal Masam Manis using 20 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Ayam Popcorn Sambal Masam Manis

  1. Prepare of Ayam Popcorn.
  2. Prepare 5-6 of ketul ayam (apa-apa bahagian).
  3. You need 1/2 cawan of tepung bestari.
  4. You need 1 cawan of tepung jagung.
  5. It's 2 of biji telur.
  6. Prepare 2 of sudu tepung beras.
  7. It's of Bahan Kisar.
  8. Prepare 3 of sudu besar cili kisar.
  9. You need 1 of biji bawang besar.
  10. You need 1 of inci halia.
  11. Prepare 3 ulas of bawang putih.
  12. It's of Bahan Tumis.
  13. Prepare 1 of biji bawang besar (belah 6).
  14. You need 2 of tangkai lada besar (belah 2).
  15. It's 3-4 of sudu sos tomato.
  16. Prepare 2 of sudu sos cili.
  17. It's 1 of sudu sos tiram.
  18. You need 3 of sudu kicap lemak manis.
  19. Prepare 2-3 of sudu gula.
  20. It's Sedikit of maggi cukup rasa.

Tempe tersebut kemudian digoreng dan setelah masak disajikan dengan sambal. Ingin variasi masakan ayam yang beda? Coba ayam popcorn sambal matah ini! SAMBAL BAWANG - Garlic Sambal (Indonesian sambal bawang putih) made from red chilli and garlic. masam manis: Sambal tok tok benar-benar membuka selera.

Ayam Popcorn Sambal Masam Manis instructions

  1. Ayam dipotong kecil menggunakan apa-apa bahagian. Terpulang ikut citarasa sendiri. Kalau guna dada ayam lagi bagus. Kemudian, gaulkan dengan tepung bestari dan telur. Lepas tu salutkan ayam dengan tepung jagung dan tepung beras..
  2. Panaskan minyak. Goreng ayam popcorn tadi sehingga masak dan ranggup. Kemudian ketepikan dan tos minyak..
  3. Di kuali yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumis bawang yang dibelah 6 sehingga sedikit layu. Kemudian masukkan bahan kisar sehingga pecah minyak..
  4. Masukkan pula sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap. Letakkan sedikit air kemudian kacau rata dan masukkan lada yang dibelah 2..
  5. Kemudian, perasakan dengan sedikit gula dan maggi cukup rasa. Biarkan masak sampai pekat..
  6. Akhir sekali, kecilkan api dan masukkan ayam popcorn tadi. Gaul rata dan siap untuk di hidang..

Menu diet ayam sambal matah engga pake minyak sama sekali yaaa bunda🤗 Udah sebulanan ini aku diet, dan ngerasa bosen pengen makan enak dan ga kayak diet. Untuk resepi yang simple dan lazat, anda wajib sekali mencuba hidangan Ayam Masam Manis ini. Ayam yang digoreng rangup memang sesuai digandingkan bersama sos masam manis. Agar ayam popcorn tidak melempem, kuncinya adalah tidak menambahkan air, karena sudah ada telur yang membuatnya adonan basah. Ayam popcorn siap sajikan dengan sambal cocolan favorit. #ChangeMaker with FIMELA.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow