Recipe: Yummy Sup Ayam Berempah

Sup Ayam Berempah. Literally translated from Malay, ayam goreng berempah means 'spiced fried chicken'. Infused with a mix of herbs and spices, this fried chicken dish is incredibly crunchy. Nak tau cara masak ayam goreng berempah yang rangup dan penuh perisa?

Sup Ayam Berempah Nasi lemak, ayam dara berempah, timun, ikan bilis, sambal, kacang & telur mata. Why? coz i really wanna to eat kuah kacang, so dissopintment me. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak. You can cook Sup Ayam Berempah using 17 ingredients and 3 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Sup Ayam Berempah

  1. You need 7 of ketul ayam (potong kecil).
  2. Prepare 1 of kiub pati ayam.
  3. Prepare 1 of sudu kecil lada sulah.
  4. It's 2 of biji kentang (belah 8).
  5. It's 1 of ketul sup bunjut.
  6. You need 2 of sudu minyak masak.
  7. Prepare 1 of sudu kecil maggi cukup rasa.
  8. You need 6 cawan of air.
  9. Prepare 2 of tangkai daun sup.
  10. It's of Bawang goreng.
  11. Prepare of Bahan Kisar.
  12. It's 1 sudu makan of lada hitam.
  13. It's 1 of biji bawang besar.
  14. Prepare 4 ulas of bawang putih.
  15. It's 1 of inci halia.
  16. You need 1 of sudu kecil jintan.
  17. You need 1 of kecil ketumbar.

Sedap juga jika dimakan bersama nasi putih yang panas begitu sahaja. Anak anak saya memang sukakan ayam goreng lebih lebih lagi ayam goreng berempah. Kalau tak ada lauk ayam, seolah tak ada lauk lah pada mereka. Sangat berbeza dengan zaman saya dulu.

Sup Ayam Berempah step by step

  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar. Tumis sehingga naik bau..
  2. Selepas naik bau, masukkan air bersama sup bunjut. Masukkan pula kiub pati ayam, kentang dan ayam yang telah dipotong kecil. Biarkan didih sampai kentang empuk dan ayam betul-betul masak..
  3. Akhir sekali, masukkan lada sulah dan perasakan dengan sedikit maggi cukup rasa. Dah siap. Boleh taburkan bawang goreng dan daun sup..

Sup ayam dikenal sebagai makanan asli Indonesia yang mudah dibuat karena menggunakan bahan yang sederhana. Cara membuat sup ayam sangat mudah dan praktis. Resepi Sup Ayam Berempah / Sup Daging Berempah. Sup merupakan antara makanan yang dihanjurkan untuk ibu berpantang. Aneka resepi masakan ayam klasik seperti ayam masak merah dan ayam goreng berempah.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Cook Perfect Sup Kaki Ayam Berempah

Recipe: Yummy Nasi beriyani ayam

Recipe: Appetizing Ayam masak pad krapow